održavanje prediva i pletenine

Posle nekoliko dana, nedelja ili više, pletenja i heklanja, pitate se kako da održite pleteninu i da je ne oštetite.

Dobro je svaku pleteninu oprati posle rada, jer time petlje „legnu“, projekat može da se podesi po dimenziji, ali i iz higijenskih razloga (iskreno, koliko vam je puta klupko palo na pod ?🙂 ).

Imajte u vidu da je vuna jedan moćan materijal koji odbija zrnca prašine, te nema potreba da džempere perete više od 1 do 2 puta godišnje.  Ipak, ako pleteninu uprljate hranom, dezodoransom, znojem … operite je, i to obavezno pre no što je odložite preko leta. To su mesta koja moljci obožavaju. Najbolje je da pletenine čuvate položene. Na vešalici džemperi mogu da dobiju ona ružna izbočenja … no ako imate šal koji se lako gužva, možda je onda opravdano okačiti ga na vešalici, presavijenog.

Suviše često pranje može da ošteti tkaninu, naročito ako je delikatna, od angore ili slično. Bolje je češće provetravanje, po mogućstvu po vlažnom vremenu.

PRANJE

Pletenine perite prema uputstvu sa etikete (ručno ili u mašini). Možete se poslužiti i trikom – držite etikete prediva sa malo obmotane niti, da se podsetite o održavanju.
Pri pranju, okrenute pleteninu na naličje, i koristite blagi deterdžent, i to onaj sa oznakom „za vunu i osetljive tkanine“. Nemojte koristiti omekšivač, dobićete kontra-efekat ! Za omekšavanje možete koristiti balzame za kosu.

Najbolje je da pleteninu potopite u rastvor vode i deterdženta, i ostavite da nit upije vodu i malo se „kiša“… Zatim operite, i to laganim pritiskanjem i okretanjem. Isperite i dobro iscedite, bez uvrtanja i jakog cedjenja. Ako imate gustu mrežu, razapetu – možete pleteninu položiti da se cedi, vodeći računa da ne dodje do istezanja.

SUŠENJE

Tako lagano ocedjenu pleteninu lagano rasprostite preko peškira, i uvijte ih zajedno i pritisnite kako bi peškir pokupio još vode. Zatim sušite pletenine na ravnoj podlozi, pri čemu ih možete oblikovati na meru. Nije preporučljivo da ih sušite na direktnom izvoru toplote, ni na mestu koje je izloženo Suncu.

I još … pogledajte etiketu da vidite i da li je dozvoljeno peglanje, hemijsko čišćenje…

Posebne skretnice za održavanje postoje za različita prediva. Tako beli pamuk možete prati i na visokoj temperaturi, ali oprezno – bolje operite prvo uzorak, mali komad. Današnji pamuci često imaju dodatke ili obrade koje ih čine lepšim, ali zatom nepogodnim za iskuvavanje. Bojene stvari, naročito one živahnih boja mogu da puštaju boju, što nije mnoooogo strašno. Veštačka vlakna, kao što su akril, poliakril i dr. su i otpornija pri nošenju, ali ne i na toplotu. Vuna je najčešći sastojak prediva, a ukoliko ima oznaku „superwash“ lako se pere i održava.

Posebnu pažnju pri održavanje zahtevaju moher, svila, angora, merino … i ostali osetljivi i mekani materijali, sa kojima morate biti jako pažljivi pri pranju. Najbolje ih je prati kad imate vremena, strpljenja, i kad koristite ruke🙂

Na svakoj etiketi, pored podataka važnih za pletenje, naći ćete i simbole za održavanje pletenine. Evo nekih od njih, sa značenjima :

odrazavanje photo odrzavanje.jpg

Još korisnih saveta možete naći u postovima o vaznosti uzorka, koji odgovara na pitanje „Koliko petlji da nanizem?“ i kako citati etiketu.

Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s